طلاق عاطفی چیست؟
نوشته شده توسط : الو مشاور

 

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی حالتی است که زوجین در کنار هم زندگی می ­کنند ولی ارتباط کلامی و عاطفی بین آن ها کم رنگ شده و یا اصلا وجود ندارد. زن و مرد پس از یک دوره طولانی ، دعوا و جر و بحث ، از این وضعیت گذشته و وارد مرحله بی تفاوتی می­ شوند. بی­ تفاوتی آخرین مرحله روابط احساسی بین زن و مرد است.

زوجین باهم زندگی می­ کنند ولی فقط جسم خاکی آنان باهم است و هیچ تعلق روحی و روانی نسبت به هم ندارند و در زمان طلاق عاطفی است که بیشتر انحرافات اخلاقی و آسیب­ های اجتماعی ، روحی و روانی پیش می ­آید. در شرایط طلاق عاطفی به دلیل ؛ فشار اخلاقی و سنت ها ،‌ نداشتن پشتوانه مالی ، نگرانی از آینده فرزندان است که طلاق رسمی صورت نمی‌گیرد.

 

 
 

دلایل بروز طلاق عاطفی

 

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   سوالات مشاوره ازدواج و قبل از ازدواج

طلاق خاموش یا همان طلاق عاطفی واژه ای است که امروزه زوجین بسیاری را درگیر خود کرده است در طلاق عاطفی زوج ها زیر یک سقف زندگی می کنند اما پیوندهای عاطفی شان متزلزل و ناپایدار است و دیگر برایشان اهمیتی ندارد که در درون دیگری چه می گذرد و همسرشان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند. نشانه های طلاق عاطفی که باید بدانیدک

  • کاهش چشمگیر وقت گذاشتن برای یکدیگر.
  • کاهش وابستگی های همسران در رابطه با یکدیگر
  • افزایش سرگرمی های برون زناشویی و تمرکز بر مسائل بیرون از خانواده
  • فاش شدن رازها و اشتباهات همسران در بیرون از خانواده
  • عدم استفاده از راهبردها حل مسئله
  • کاهش میزان نوازش کلامی ، جسمی و روابط جنسی که منجر به از دست دادن روابط عاطفی و وفاداری و زمینه ساز روابط فرا زناشویی خواهد شد.
  • عدم اعتماد همسران به یکدیگر در حل مشکلات و یاس و نامیدی در حل مسائل.
  • وقت گذاشتن بیش از اندازه برای فرزندان و غافل شدن از روابط بهینه زناشویی
  • به رخ کشیدن اشتباهات ، فاجعه آمیز کردن مسائل کوچک و سرزنش کردن همدیگر
  • پرداختن به مسائل گذشته به جای اندیشیدن به مشکلات پیش رو.
  • کاهش شور و هیجان در زندگی.
  • پرداختن به سریال ها و برنامه های تلویزیون به جای صرف وقت برای همدیگر.
  • عدم پذیرش مشکل یا ماندن در وضعیت سکوت.
 
 

راهکارهایی برای جلوگیری از طلاق عاطفی

مهم ترین نکته ای که توجه به آن می تواند مانع از بروز بسیاری از جدایی های عاطفی شود این است که همسران در شناخت و بر طرف کردن نیازهای عاطفی یکدیگر ، ناموفق هستند. برای پیشگیری از بروز طلاق عاطفی می بایست دست از تلاش برای تغییر دادن یکدیگر بردارید ، اولویت‌های خودتان را تغییر دهید ، در دعوا دنبال مقصر نگردید و هر کدام در حل مسئله خود را سهیم بدانید.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟

انعطاف پذیر و واقع گر باشید و در نهایت اعتقادتان بر این باشد که از طبیعت درس بگیرید ، در مقابل همسرتان سریع واکنش نشان ندهید و به جای آنکه احساستان را تعطیل کنید ، بهتر است که به دنبال فعال سازی حواستان باشید. شاید مردی به راستی به همسرش علاقه داشته باشد و فکر کند که نیازهای همسرش را برآورده کرده است ، اما مشکل اینجاست که او تصور می کند نیازهای همسرش مانند نیازهای خودش است و لذا در این مسیر ناکام می ماند. این مطلب درباره زنان نیز صدق می کند.

 
 

تأثیرات طلاق عاطفی در فرزندان

پژوهش‌ها نشان می دهند کودکانی که در خانواده بدون احساس زندگی می کنند شاید به مشکلاتی دچار شوند از قبیل بزهکاری ، اعتیاد ، افت تحصیلی و ترک تحصیل ، کاهش میل ازدواج ، عدم ثبات هیجانی و عاطفی ، بدبینی ، اختلالات رفتاری ، افسردگی و سایر اختلالات روانی ، مشکلات جسمانی حاد ، احتمال خیانت به همسر در آینده و… .

معمولا والدین برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به فرزندان برای طلاق اقدامی نمی کنند ، درحالی که در شرایط طلاق عاطفی طبق پژوهش‌ها فرزندان دچار مشکلات بیشتری می شوند تا نسبت به خانواده‌ای که زن و شوهر به صورت قانونی از یکدیگر جدا شده‌اند.

 

 
 

جلوگیری از طلاق عاطفی

به نظر می رسد پیشگیری بهتر از درمان است. پس قبل از ازدواج حتما با مشاور متخصص مشورت کرده و مراحل مشاوره پیش از ازدواج را انجام دهید. در طول زندگی زناشویی مهارت‌های اساسی را بیاموزید ؛ مهارت‌های اجتماعی مثل کنترل خشم ، کنترل استرس ، مدیریت‌های زمان ، برنامه‌ریزی ، هدفمندی ، ارتباط موثر و… . نیازهای همسرتان را شناسایی و برطرف کنید.

رابطه جنسی مناسب را بیاموزید ، حتی در صورت وجود فرزند باز هم زمان‌های دو‌نفره داشته باشید. کتاب‌های آموزشی مناسب بخوانید. حتما با مشاوران دوره‌ دیده مشورت کنید تا مهارت‌های لازم برای زندگی مشترک را به شما آموزش دهند. امید است با افزایش سطح آگاهی افراد قبل از ازدواج از وقوع طلاق‌های رسمی و خاموش جلوگیری کنیم.

علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟
تاثیر طلاق در بروز اختلالات روانی نوجوانان
آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟
مشاوره ازدواج و طلاق

 

 

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

"طلاق عاطفی چیست؟"

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

منبع:طلاق عاطفی چیست؟

مشاوره ازدواج -سن ازدواج - علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟ - آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟- روابط زناشویی در دوران نامزدی و عقد -دلایل و نشانه های خیانت زنان متاهل -  ازدواج موقت خوب است یا بد؟ با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟دلایل و نشانه های خیانت مردان عوامل تاثیرگذار بر کاهش عشق و علاقه در روابط زوجین -چطور با همسرم حرف بزنم؟-سوالات متداول خواستگاری-علل خیانت زنان به مردان-مهارت های زندگی ؛ انواع و اهمیت آن-سوالات مشاوره ازدواج و قبل از ازدواج-با این ۱۰ روش بهترین همسر دنیا شوید-طلاق عاطفی چیست؟ -

 




:: برچسب‌ها: طلاق , طلاق عاطفي , ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: